Иван от „Светилник“

Безглаголно – той

Упоритост, целенасоченост, отдаденост.

Пресичане

За мен беше много приятно, когато Фани, с която се познаваме от студентските години, ме потърси със следното: „Следя блога ти и интересните хора, за които пишеш и имам предложение за История. Става въпрос за мои приятели които поеха инициатива да продават коледни свещи с благотворителна цел. Свещите са правени от сираци и всички приходи отиват за тях.“ Няколко дни по-късно вече имах уговорена среща с Иван – един от основните дейци на „Светилник“. Намерихме се на Коледния базар в София, където организацията продава свещите. А свещите са повече от свещи и закупуването е повече от закупуване. Иван разказва защо.

Случване

Както бихте могли да видите от информацията за организацията на нейната фейсбук страница – „СВЕТИЛНИК“ е изцяло благотворителна организация към Сдружение „Приятели на Горски Сеновец“.  Това е първата организация на българския пазар, която предлага висококачествен и напълно натурален продукт, като същевременно всички приходи отиват за децата и младежите от дневен център „Сърчице“ в с. Горски Сеновец, област Велико Търново.

1

Всичко започва на Коледа, 2014 г., когато директорката на дома се свързва със счетоводителка от фирмата, в която тогава работи Иван. Изпраща презентация с изработени от децата коледни фигурки, които могат да бъдат закупени от служителите, които искат да подкрепят дома. „Тогава, гледайки презентацията, си помислих дали не е добра идея да предложа да изработят и мартеници, които ние да продаваме в София. Когато се чух с директорката, разбрах, че те вече правят мартеници. С Калина, която в последствие стана част от екипа на „СВЕТИЛНИК“, харесахме модели и поръчахме бройки. Когато дойде подходящото време – взехме една сергия от Софийска община, платихме си я и започнахме да продаваме. Обещавахме на хората, че всички пари ще отидат за децата и то ще се вложат в идея, от която да има дългосрочна полза.“ Иван е убеден още тогава, че това е по-правилният подход от това просто да се вземат еднократно сладки неща и играчки.

Един от видовете чудесно направени мартеници.

Два вида от чудесно направените мартеници.

Равносметката след приключване на кампанията с мартениците е близо хиляда и двеста лева. Пари, чието вложение подлежи на градивно обсъждане между Иван и директорката на дома. „Искахме да измислим нещо, което децата да могат да правят целогодишно, не само по повод на някой празник. Нещо, което да им дава удовлетворение, че това, което създават е желано от „външния свят“ и едновременно с това да им носи и проходи. Това е много важно, защото след като навършат осемнайсет години, получават твърде малка пенсия.“ Иван допълва, че домът (който в последствие става дневен център) е изцяло за деца с увреждания, което е стеснило фокуса на идеите им. Задачата започва да изглежда още по-трудна, когато решават, че искат продуктът да е най-качественият в сегмента си. „Трябваше с гордост да можем да кажем – това е най-доброто.“ Така идва идеята за производство на свещи. Именно в нея се влагат спечелените средства от продажбата на мартениците. Всъщност необходимата първоначална инвестиция е два пъти по-голяма от спечеленото март месец. „Допълнихме необходимите пари с наши лични средства – на мен, брат ми Вълезар и Калина.“ Това са ентусиастите в началото. По-късно към екипа се присъединяват и Томи и Силвия. „Бяхме уверени, че това, което ще направим е смислено и че ще успеем да реализираме продукцията.“

Екипът на "Светилник". От ляво на дясно: Иван, Силвия, Томи, Вълезар и Калина.

Екипът на „Светилник“. От ляво на дясно: Иван, Силвия, Томи, Вълезар и Калина.

Процесът на изработка на първата „работеща“ свещ е дълъг. Различни компоненти влизат в направата ѝ – восък, етерични масла, които са специално разработени смеси за „Светилник“, чаши, в които е восъкът и опаковки. „Докато се опитвахме да изработим добра свещ, успоредно мислихме и за всичко свързано с котирането на продукта – как да изглежда, какво да е логото, как да се отваря кутията, какво да пише на нея.“ След като най-накрая стигат до успешен модел, екипът на „Светилник“ предава наученото на дневния център, за да може те сами да продължат изработването на свещите. Целият процес по намиране на оптималния вариант отнема на Иван и екипа близо година – от пролетта на 2015 г. до януари 2016 г. Екипът комуникира основно с арт-терапевткта към дневния център, която от своя страна заедно с децата започва да прави свещите. От тогава до сега ентусиастите от „СВЕТИЛНИК“ се грижат за това да доставят необходимите материали за направа на свещите на центъра, както и поемат ангажимента по продажбата им.  А това се случва целогодишно. Макар засега да си нямат местенце, на което постоянно да изнасят продукцията, покрай празници като предстоящата Коледа, например, намират начин за нещо подобно. Ако до 21-ви декември отидете в благотворителната част на Немския Коледен базар в София, в една от къщичките ще намерите представители на „СВЕТИЛНИК“.

Уют, хубаво посрещане и смислена покупка.

Уют, хубаво посрещане и смислена покупка.

Свещите от Немския Коледен базар, за който ще стане въпрос след малко са предлагат и в специални празнични кутии.

„Със сигурност предстои да развиваме начините, по които свещите да достигат до повече хора. Сега продажбите стават основно към приятели, които си ги поръчват. Преди време ги бяхме предложили и в един цветарски магазин, но не успяхме да ги котираме така, че да привлечем достатъчно интерес. Март месец тази година на сергията за мартеници бяхме сложили и свещи, за да покажем какъв е резултатът от усилията ни. Бяхме сложили малко бройки, но ги купуваха и продължавахме да излагаме още и още. Тогава всъщност се случиха и първите продажби на хора, различни от нашия приятелски кръг.“ Разбира се, от „СВЕТИЛНИК“ са на разположение за продажби на всеки, който желае да закупи от свещите. Изисква се само съобщение до фейсбук страницата на организацията, чрез което да се направи поръчката.

6

Сергията за мартеници от тази година. Изложените няколко бройки свещи непрестанно привличат вниманието на хората.

 За екипа е много важно всеки детайл да бъде изпипан. Това е причината усилия да бъдат положени не само за направата на качествена свещ, но на интересна и креативна опаковка. „Направена е така, че да може да се сглобява без никакво лепило. Изработката е предизвикателство, такива опаковки на пазара почти няма. Дизайнът е в голяма степен наш, какво пише на нея – изцяло наша идея, как дърпаш канапа и се разтваря кутията – също.“

Красивият дизайн.

Красивият дизайн.

Парите, които се събират от продажбите засега се влагат в проекти, които имат преки ползи за сираците към дневния център. „Това лято, например, вложихме две хиляди лева, за да направим спортна площадка за тях. Тъй като тя струваше повече от тази сума, директорката даде допълнително средства. Но занапред целта ще бъде всеки месец или на два месеца да разпределяме събраните пари директно на децата.“ Важно е да се отбележи, че само сираците, които искат да участват го правят. Възрастта също е фактор. В центъра има лица от три до двайсет и седем годишни. Активното участие е от страна на по-големите. Заниманията са свободни. Обратната връзка, която получават от директорката и арт-терапевката е добра. „Когато стартирахме проекта имаше хора, които казваха: „Децата трябва да са щастливи и свободни, не може да работят като в завод.“ Дори аз имах такива опасения в началото, но много ми хареса формулировката на директорката, когато говорих с нея по този въпрос. Според нея, основното условие някой да бъде щастлив, е да се чувства полезен. Ако по цял ден децата стоят, гледат филмчета и пляскат с ръце, това едва ли би им донесло удовлетворение.“

Трите вида свещи.

Трите вида свещи като краен продукт от градивното занимание.

Питам Иван какво чувство му носи отдаването на тази кауза. „Причината, поради която намирам това за изключително смислено занимание от една страна, е това, че знам, че правя нещо полезно за друг. Но има още нещо – според мен това, което правим е иновативно. Ние предлагаме благотворителен продукт, за който смятаме, че е най-добрият в своя сегмент. Разликата от това да правиш нещо посредствено, пък било то и за благотворителност и нещо качествено е огромна. Чувството, че си пионер е това, което лично за мен също е много голям стимул. Веднъж в разговор с приятелка си поставихме утопичния въпрос какво бихме работили, ако живеехме в свят без пари. Тогава казах, че бих посветил цялото си време не „СВЕТИЛНИК“. Наистина вярвам, че това, което правим би променило животи и е революционно. Ако и други хора вземат пример от нас и започнат да правят нещо подобно, смятам, че пазарът може да се промени. Не бизнесмени да правят печалба за себе си, а да се случва позитивна промяна, чрез производството на някакъв продукт. Идеята е да помогнеш на някого да си помогне сам. Това правим ние.“

8-1

Колко хубаво, че благодарение на Фани тази История „ме намери“, за да бъде разказана точно месец декември. В нея има пламъче надежда, искра ентусиазъм и упоритост и топлина от постигнатите резултати. От срещата си с Иван останах с впечатлението, че действително е изключително отдаден на каузата и идеята „СВЕТИЛНИК“. Впрочем, преди да се захване с това, както и с редовната си работа, той учи и завършва архитектура в Дания. Избира да се върне. „Смятам, че България е мястото да направиш наистина смислени неща, макар и да не е лесно. Тук можеш да бъдеш нещо повече от просто „доволен и нахранен“. Животът е много повече от това.“ Със сигурност.

За мен ще бъде интерес да следя развитието на „СВЕТИЛНИК“. Към Иван и всички от екипа на организацията – успех и постоянство!

9

Трите въпроса

Какво те радва?

Да използвам моите умения за благото на някой друг, който е в по-неблагоприятна позиция от мен.

Какво те вдъхновява?

Добрите примери. И иновацията.

Какво даваш от себе си, за да се случиш?

Упоритост.

Кое е разковничето?

Да не се отказваш.

Може да подкрепите „СВЕТИЛНИК“, както и да поръчате свещи чрез фейсбук страницата на организацията.

Източници снимки: от мен са снимки 4, 5, 8 и 9; останалото ми е предоставено от Иван или е взето от фейсбук страницата на организацията.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s